Alla vet vi Vad vi gör för våra karriärer, i jobbet och i livet. Men vi spenderar alldeles för lite tid med att tänka på Varför vi gör det vi gör. Vi har precis läst Simon Sineks bok ”Start with why”. Det fick oss verkligen att börja fundera på varför vi håller på med det vi gör.
Varför håller du på med det du gör? Vad är det som driver dig till att gå upp varje dag och göra ditt jobb. Vad är din orsak och din drivkraft?
Tyvärr är ofta det första man tänker på pengar. Jag vill då poängtera att pengar inte är varför du gör något, pengar är ett resultat av det du gör.
Ditt Varför är det som gjorde att du startade din verksamhet från början. Ditt Varför är det som får dig att känna dig tillfredsställd och som ger dig känslan av ett självvärde. När det är ditt Varför som ligger till grund för vad du gör så kan det få stora saker att hända.
Simon Sinek – Why
I videon beskriver Simon Sinek skillnaden mellan att ha sitt VAD man gör, och sitt VARFÖR man gör något som utgångspunkt när man driver en verksamhet. Den är väl värd att se.
Vårat Varför
Vi startade vår verksamhet med en tanke om att vi ville hjälpa ensamma entreprenörer bygga och utveckla deras verksamhet. Det skulle vi göra genom att förenkla deras administration genom smarta och eleganta lösningar som inte bara är enkla att använda, utan som sparar både tid och energi.
Vi ville hjälpa ensamma entreprenörer att se lösningar där de annars ser problem. Och med ramar och rutiner hjälpa dem att uppfylla sina drömmar. Vi ville hjälpa dem att förstå sin egen ekonomi så att de kunde fatta egna beslut baserat på fakta och känna sig säkra i deras egna beslut.
Alla behöver mål
Att bygga en verksamhet och en dröm utan mål är en svår sak att göra och jag skulle nästa säga att något sådant inte existerar. Alla har nån slags dröm eller målbild. Men man behöver konkretisera målbilden. Det finns ett talesätt som lyder ”Att sikta på ingenting brukar ofta resultera i att man träffar det, med förbluffande säkerhet”. Det vill säga, om man bara kör på utan att ha drömmen i fokus kommer man aldrig att nå den. Därför ville vi hjälpa dessa entreprenörer att ta fram tydliga mål baserade på deras Varför och en plan som skulle ta dem dit.
Vi ville utmana normen
Vi ville också utmana dagens norm där konsulten är svår att få tag i och där man får vänta veckor på att få svar på sina frågor. Ett svar ska inte vara mer än någon dag bort och det ska alltid finnas någon som svarar i telefon. Vi ville också att man ska känna sig trygg i att när man hört av sig så kommer det inte en faktura man inte har förväntat sig. Man ska aldrig vara rädd för att höra av sig till oss.
Därav blev vi till
Ur detta så föddes DigiM och under årens lopp har vi både gråtit och skrattat tillsammans med våra klienter. Vi har funnits där när det är tufft och vi har firat tillsammans när det har varit på topp. Vi lyckas när våra kunder lyckas och det är därför vi gör det vi gör. Det är fortfarande en bit kvar till att vi når vår dröm och vi utvecklar därför vår verksamhet hela tiden. Med vårt Varför i fokus finns det alltid utrymme för förbättring.
Våra värderingar
Att arbeta med vårt Varför som utgångspunkt blir mycket lättare när vi alltid utgår ifrån våra värderingar. Vi har väldigt tydliga värderingar och de genomsyrar allt vi gör på DigiM.
Ärlighet
Ärlighet är otroligt viktigt för oss. Vi är alltid ärliga mot våra klienter då vi ser det som våran skyldighet. Det finns mycket som man kanske inte vill höra men ibland är det kanske det som man behöver höra allra mest. Vi är alltid ärliga och säger vad vi tycker även om det ibland kan vara tufft att säga och tufft att höra.
Tydlighet
Om man ska vara ärlig måste man också svara tydlig. Det är viktigt för oss att vi gör oss förstådda så att våra klienter vet vad som gäller eller vet vad vi tycker. Att vara ärlig och framföra ett tufft besked blir inte bättre för att man lindar in det i bomull. Vi vet att det kan vara svårt att förstå ekonomi och vi dömer ingen för det. Det ligger på vårt ansvar att du som mottagare ska förstå vad vi vill förmedla.
Öppenhet
För att vi ska trivas måste vi ha nära relationer. Nära relationer får man genom att man är öppen och transparent mot varandra. Vi är otroligt stolta över våra kundrelationer och vi sätter en stolthet i att lära känna våra klienter inte bara som just klienter utan som människor av kött och blod. Att driva företag på egen hand kan ibland vara tufft och det som händer i ens privatliv är starkt kopplat till vad som återspeglar sig i verksamheten och i sin yrkesroll. Därför är det viktigt att man kan vara öppen och känna sig trygg med att dela med sig.
Vårdande
Med öppenhet kommer också ansvar. Vi värnar om våra kunders hälsa och välbefinnande och vi bryr oss om. Vi finns där när det känns tufft och vi finns där och firar när det går bra. Vissa av våra har kundrelationer har varat i över 15 år och de varar än idag, det är vi väldigt stolta över. Vi värnar också om våra kunders integritet och talar såklart aldrig, i några sammanhang om det som våra klienter säger till oss i förtroende.
Ditt Varför betyder något för oss
Allt vi gör på DigiM bygger på vårt mål att hjälpa entreprenörer att bygga en framtid som de drömmer om. Därför är ditt Varför precis lika viktigt för oss som vårt eget. Det är det som sätter grunden för vårt eget Varför. Vi vill hjälpa dig sätta tydliga mål och se till att du uppnår dem. Genom att använda ditt Varför så gör vi det på absolut bästa sätt.
Hur kan vi använda ditt Varför för att få ditt företag att bli allt du drömt om? Du kan läsa mer om vilka vi är här och hur vi går tillväga för att hjälpa våra kunder här.