En nutidsanalys enligt vår definition är en analys över företagets ekonomi, verksamhet och ägare vid en given tidpunkt. En nutidsanalys är ett perfekt verktyg för att fastställa en utgångspunkt när man börjar planera framåt. Vet man inte vart man står just nu är det jättesvårt att planera framåt. Läs vidare för mer information kring vår nutidsanalys.
När ska man göra en nutidsanalys?
En nutidsanalys kan du göra i princip när som helst. Syftet med analysen är att få koll på hur företaget och dess ägare mår just nu. Självklart kan man vänta tills det uppstår problem där man känner att en djupare analys krävs. Men då är det ofta för sent och det tar längre tid att lösa problemen. Så att göra en nutidsanalys när företaget mår bra är absolut ingen dum ide.
Vad tittar man på i en nutidsanalys?
När vi gör en nutidsanalys så tittar vi på fem olika saker.
- Ekonomi och system (Finance)
- Försäljning och marknadsföring (Customers)
- Drift och leverantörer (Operations)
- Ledning (people)
- Målbild (End in mind)
Tillsammans bildar dessa områden en akronym $cope. Inom varje område tittar vi sen på en mängd olika faktorer och sätter betyg på hur företaget ligger till. Genom att sedan summera betygen så får vi en ganska klar bild över vilka områden som kräver mer jobb och vilka som kräver mindre.
Gäller det bara företaget?
När det gäller området Ledning och Målbild så skulle jag säga att det handlar mer om dig som ägaren av företaget. Ledningen är ju kanske självförklarande. Målbild däremot handlar just om ägarens målbild och hur företaget passar in i den bilden. Men också hur företaget ska hjälpa dig som ägare att nå den målbild du satt upp för dig själv. Så även om fokus ligger på företaget så ägnas en hel del tid åt att fokusera på dina mål. Då det lägger grunden för allting.
Vad använder man resultatet till?
Resultatet av nutidsanalysen lägger grunden för en plan för hur företaget ska ta sig framåt. Den ligger dels till grund för en praktisk plan som vi hjälper till att ta fram men även en ekonomisk plan i form av budget och prognos. Vi på DigiM tror starkt på målsättning i alla dess former. Du kan läsa mer om våra tankar kring målsättning i vår artikel om varför målsättning är så viktig. Men för att kunna sätta mål så måste man ha ett utgångsläge. Det är det utgångsläget som nutidsanalysen ger oss.
Vad får man när analysen är klar?
När analysen är klar så får man en summerad rapport som visar företagets styrkor och svagheter. Man får även en plan på vilka åtgärder som behöver vidtas samt en plan för en väg framåt i vidare arbete med målsättning, budget och uppföljning. Vi hoppas också att arbetet med nutidsanalysen kommer öppna dina ögon för saker du kanske inte tänkt på tidigare. Många upplever att man får en liten annan syn på sitt företagande genom nutidsanalysen då man tittar på saker utifrån.
Hur lång tid tar en analys?
En nutidsanalys brukar ta mellan 1,5 till 2 timmar att genomföra tillsammans med oss. Vi sitter då ner tillsammans, antingen ILR eller över videolänk. Detta gör vi för att nutidsanalysen kräver dina inputs. Vi kan läsa ut väldigt mycket ur siffrorna som vi har, men det är bara du som ägare som vet hur det ser ut i den dagliga driften.
Måste jag göra något själv?
Initialt så kommer du få en PDF som du fyller i på datorn. Det är en PDF med ganska många frågor och där det i vissa fall behövs lite betänketid för att svara. Denna PDF ligger till grund för hela nutidsanalysen så den behöver vi ha tillhanda minst en vecka innan vårt bokade möte. Hur lång tid det tar att fylla i den beror lite på hur noggrann du är och hur mycket du vill få ut av analysen. Ärliga och utförliga svar ger ett bättre underlag för en bra analys och du kommer då få ut mer av arbetet.
Ligger till grund för framtiden
När nutidsanalysen är utförd så är bara arbetet påbörjat. Under arbetets gång kommer många frågor dyka upp och nya tankar. Vi försöker koka ned detta till praktiska aktiviteter som går att ta på och agera på. När det är gjort så kan man ta detta vidare själv och göra jobbet på egen hand. Eller så ta vi ett nästa steg tillsammans och bokar in ett målsättningssamtal där vi går igenom mål för dig som ägare och mål för företaget både på lång sikt och på kort sikt. Under målsättningssamtalet fångar vi upp den information som vi behöver för att ta fram en budget för de kommande 12 månaderna samt att vi summerar ihop dina personliga mål.
Boka en nutidsanalys med oss idag
Är du intresserad av att göra en nutidsanalys med oss? En nutidsanalys kostar 3995 kronor och tar ungefär 1,5 timme i anspråk för mötet, samt den tiden som du behöver för att fylla i frågeformuläret.
Boka en tid med oss redan idag och ta steget mot ett mer strukturerat företagande med tydliga mål och ett bra driv framåt.
PS. Är du inte redan kund hos oss på DigiM idag, börja med att fylla i detta formulär!