DigiM Logga - Redovisningsbyrå Nyköping - Digim
vad kostar en redovisningskonsult

Vad kostar en redovisningskonsult?

Att anlita en redovisningskonsult kan kännas som ett stort steg och det kan vara svårt att veta vad en redovisningskonsult kostar. Antingen har du hanterat redovisningen på egen hand tidigare, du har precis startat ditt första företag, eller så är det kanske dags att byta konsult. Oavsett vilket så kan känslan att lämna iväg sin bokföring till en konsult vara lite som att lämna in bilen till en bilverkstad. De flesta har ingen aning om vad konsulten gör eller vad det kommer att kosta. Jag tänkte att jag skulle reda ut lite vad som sätter priset på redovisningen och vad du kan förvänta dig.

Vad avgör vad mitt pris blir?

Det är massor med faktorer som avgör vad ditt pris kommer att bli. Enkelt kan man säga att storleken på företaget och vilken verksamhet man är verksam i avgör vad det kommer att kosta. Ju större företaget är desto mer redovisning blir det att hantera och därav driver det mer tid och därmed ökar även prislappen. Det kanske säger sig själv, men hur vet man då hur man mäter storleken?

Hur mäter man storleken för att sätta ett pris?

De flesta byråer ställer lite frågor innan man skickar en offert och detta är oftast för att konsulten vill bilda sig en uppfattning om just storleken på ditt företag. Några vanliga frågor som dyker upp kan vara

  • Hur många anställda har företaget?
  • Vad har företaget för omsättning?
  • Hur många leverantörsfakturor får företaget per månad?
  • Hur många bankkort har företaget eller antal kvitton per månad?

Alla dessa frågor är egentligen bara ett mått på hur stort företaget är och därav hur mycket bokföring det handlar om. Allt landar ju till slut i hur mycket tid uppdraget driver för konsulten och då handlar det egentligen om hur många affärshändelser som sker. Det är dock en svår fråga att svara på men med siffror på ovan frågor blir det lättare att bilda sig en uppfattning och lättare att komma fram till vad det kommer kosta med redovisningskonsulten.

Verksamheten gör stor skillnad.

Även om frågorna ovan ger en bra bild så behöver man veta vilken verksamhet som företaget är verksam i då detta kan göra stor skillnad.

Två exempel som är lika men har helt olika priser

Exempel 1 —> IT-Konsult

  • Verksamhet: It-Konsult
  • Antal anställda: 5
  • Leverantörsfakturor: 10
  • Omsättning: 6 miljoner
  • Antal kvitton: 30

Pris: 42 000 kronor per år

Exempel 2 —> VVS-konsult

  • Verksamhet: VVS-konsult
  • Antal anställda: 4
  • Leverantörsfakturor: 30
  • Omsättning: 6 miljoner
  • Antal kvitton: 10

Pris: 75 000 kronor per år

Varför blir det så stor skillnad?

Det är egentligen flera saker som gör att det bli så stor skillnad mellan dessa två företag. De omsätter lika mycket, men VVS-konsulten har bara 4 anställda och färre kvitton, men istället flera leverantörsfakturor. Tittar man bara på siffrorna så kan man tycka att 33 000 på ett år för 240 leverantörsfakturor är lite väl mycket.
Men det är här verksamheten kommer in.

Det är egentligen inte kvitton och leverantörsfakturorna som avgör priset här utan enbart verksamheten, eller vad det medför. IT-konsulten har 5 anställda med månadslön där det enbart redovisas avvikelser som sjukdom och semester osv.
VVS-konsulten har 4 timanställda som alla måste rapportera samtliga timmar, det finns också ett kollektivavtal som styr vad varje timme är värd samt att det finns så kallad helglön, arbetstidsförkortning osv. Dessutom så kör varje anställd en bil där förmånsvärde måste hanteras.

För VVS-konsulten finns även stora krav på projekthantering. För att kunna fakturera effektivt krävs ett försystem för hantering av projekt med så kallad EDI-koppling till leverantörer för snabb hantering av arbetsordrar. Det finns även krav på ROT-hantering.

Så även om företagen ser lika ut när det gäller dessa mått för storlek så kan alltså priset skilja ganska mycket.

Fast pris eller löpande räkning?

På senare år har det blivit allt vanligare med fast pris för redovisning istället för löpande räkning. Sättet att ta betalt på kan påverka vad det kommer kosta med en redovisningskonsult. Det finns fördelar och nackdelar med båda även om vi förordar fast pris i alla lägen.

Löpande räkning

Konsulten ger dig ett timpris för sitt arbete. Här är det viktigt att få all information. Vissa byråer tar nämligen olika betalt beroende på vad de gör. Löner kan ha ett timpris medan löpande bokföring har ett annat. När det kommer till löpande räkning så betalar du enbart för den tid du faktiskt utnyttjar….eller?
Det är här det kan bli lite problematiskt. Tänk dig in i situationen att du är en konsult som jobbar 40 timmar i veckan. Du har X antal kunder som ger X antal timmars jobb. Det ger dig alltså en viss omsättning. Lek nu med tanken att två av dessa kunder försvinner, vad gör du då? Du kan ju välja att helt enkelt leva med förlusten och jaga nya kunder, det är ju det moralist riktiga. 

Det finns dock en risk att du, eller konsulten i fråga, låter resterande kunder betala denna förslut. Det finns ju egentligen bara två sätt för en konsult som fakturerar på löpande räkning att tjäna mer pengar på en kund. Antingen så måste den höja priset eller så får den helt enkelt jobba långsammare. Eller, hemska tanke, ta betalt för tid den faktiskt inte lagt ned. Du vet, den där känslan när du lämna in bilen och inte har en aning om vad som ska göras.

Jag hoppas och tror att de allra flesta redovisningskonsulter är ärliga och faktiskt jobbar så snabbt som möjligt och tar betalt för de faktiska timmarna nedlagda, men här finns absolut en risk

Fast pris

När det gäller fast pris så får du ett fast månadspris eller ett fast pris för ett viss uppdrag. Här är det viktigt att ha koll på vad som faktiskt ingår i det fasta priset och vara vaksam på om du kliver utanför dessa ramar.

Det bästa med fast pris är att du hela tiden vet vad det kommer att kosta. Visst, det finns inga garantier för hur lång tid det ska ta (om det inte avtalats) så här finns ju en risk för att det drar ut på tiden istället. Men här kan du räkna med att konsulten gör jobbet så effektivt som möjligt, det är nämligen där vinsterna ligger.

Här tackar du ja till ett fast pris som du tycker att det är värt och sen kan du lugnt veta att det är där prislappen kommer att landa….eller? Det är som sagt viktigt att du har koll på vad som ingår, det kan också vara klokt att fråga konsulten vem som ansvarar för att förmedla om något inte ingår och kommer faktureras utöver det fasta priset. Vi förordar som sagt alltid fast pris, vi är helt ärliga här och berättar att det beror på att det är mer lönsamt för oss men fördelarna för dig som kund tycker vi också är övervägande då du alltid vet vad det kostar och du kan redan innan bestämma dig för om du tycker det är värt det eller inte.

Kan det bli dyrare om jag inte gör som vi bestämt?

En redovisningsbyrå precis som alla andra verksamheter har en planering. När planeringen spricker blir det ofta problem och personalen jobbar övertid eller så måste andra viktiga saker prioriteras bort för att täcka upp. En redovisningsbyrås planering bygger mycket på datum fastställda av myndigheter. Dvs datum för momsrapporter, inkomstdeklarationer eller arbetsgivardeklarationer.

När du som kund inte lämnar in material inom ramen för den tid som överenskommit eller på ett sätt som gör att arbetet driver mer tid krävs det alltså en omplanering i kalender. Detta är något som kan landa på dig som kund att betala. När byrån måste beordra övertid eller boka av säljmöten för att i sista stund hantera din redovisning så blir det en ekonomisk förlust som någon måste stå för.

Så när du som kund lämnar in dina kvitton i en skokartong istället för den där appen som vi kom överens om eller när dina leverantörsfakturor skickades in två dagar innan Skatteverket vill ha momsdeklarationen, då kommer du med största sannolikhet att debiteras för detta. Det som är bra dock är att så länge det görs på det sätt och inom de tider som bestämts så är det sällan några problem med leverans i tid till alla myndigheter.

Så vad kostar en redovisningskonsult?

Som jag brukar säga till mina barn ibland, hur långt är ett snöre? Det är väldigt svårt att säga hur mycket det skulle kosta för just ditt företag att anlita en redovisningskonsult. Men förhoppningsvis så har du lite mer koll på vad som avgör om priset blir högre eller lägre. Det vi kan konstatera är att det är viktigt att från början veta vad som ingår eller ej och få en uppskattning av den totala kostnaden. Du ska absolut ta in offerter från flera olika aktörer men det är då också viktigt att ha koll på vad som ingår så att du jämför på ett rättvist sätt.

Här är några frågor du kan ställa.

  • Om jag köper detta, måste jag köpa något annat för att det ska bli komplett?
  • Har ni samma pris på alla era tjänster?
  • Vem ansvarar för att förmedla om tiden sticker iväg/Vem ansvarar för att förmedla när något inte ingår?
  • Har ni någon uppsägningstid?

Jag hoppas att detta ska vara till hjälp när du ska anlita en ny redovisningskonsult och att du hittar någon som du verkligen gillar, det är lika viktigt om inte viktigare än själva priset.

Vill du veta vad det kostar för dig med en redovisningskonsult?

Om du är ute efter ett pris för att se precis vad det skulle kosta med oss som din partner så räknar vi gärna fram ett pris anpassat efter dina behov. Om du fyller i vårt formulär här så kan vi boka in ett lära-känna-samtal eller hjälpa dig vidare till din bästa lösning. Men gå gärna in på vår sida ”Din Resa” för att se om vi skulle passa ihop först, vi kanske inte alls är byrån för dig.

Gillar du den här artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn

MIssa inget viktigt

Registrera dig till vårt nyhetsbrev för att försäkra dig om att du inte missar några viktiga nyhter eller gratis tips

Budget för företag

Skicka in en förfrågan till oss om att du vill ha hjälp med budget så tar vi fram ett förslag.

Anmäl ditt intresse

Anmäl ditt intresse till vår kommande kurs i hur du läser dina rapporter. Detta är enbart en intresseanmälan och inget bindande på något vis. 

Vi kommer att kontakta dig när det börjar närma sig start.