Marknadsföring är något som ofta glöms bort. Det är en viktig del för ett företags utveckling. Det handlar inte bara om annonsering och att lägga massa pengar på något som man inte vet om det ger något. Det finns mycket man kan göra som inte kostar pengar. Men det kostar tid. Det är sock absolut vara värt det i slutändan och tiden du lagt ner är aldrig bortkastad om du använder den till rätt saker. Läs vidare för att se vad du bör satsa på.
Varför lägga tid på marknadsföring?
Marknadsföring handlar om så mycket mer än bara annonser och sälj. Det är all slags kontakt ditt företag har med omvärlden. Marknadsföring handlar om varumärke och att skapa en bild över vem företaget är och vad det står för. Även om man har så mycket att göra just nu att man inte vill ha fler kunder så kanske du vill ha andra och bättre kunder? Om du driver driver en verksamhet som har relationer med dina kunder, då är det viktigt att det är rätt kund. Genom marknadsföring kan du få rätt kunder och inte bara flera kunder.
Marknadsföring är också något som skapar möjlighet för bra försäljning. Som jag skrev här ovan så är marknadsföring all slags kontakt med eventuella kunder. Så att ha en välorganiserad onboarding med rätt information vid rätt tillfälle är också marknadsföring. Tänk dig in i situationen att en kund ringer. Istället för att ta det över telefon hänvisar du till hemsidan och ett formulär. I formuläret har du rätt frågor som redan där sållar bort vissa kunder som du inte vill ha. I nästa steg kan du göra research när kunden väl skickat in informationen till dig och redan där säga nej om det inte passar. Du kan också i samband med inskickande av formuläret skicka relevant information som kanske får bort ännu mer av de kunder du inte vill ha.
Det som är kvar till sist är de där perfekta kunderna som du älskar att jobba med. Det är det här som är bra marknadsföring. Bra marknadsföring ska ge dig fler av just de kunder du vill ha. Så även om du redan har mycket att göra så kan du med rätt marknadsföring ha roligare medans du gör det.
Vilken sorts marknadsföring ska du satsa på?
Frågan är då vad du ska lägga den här tiden på. Något som inte ger så mycket ifrån start men som ger väldigt mycket tillbaka på sikt är content marketing. Kortfattat kan man beskriva content marketing så att du skapar innehåll på olika sätt som ger ett värde för dina framtida och nuvarande kunder och som då bygger förtroende. Content marketing är inte annonsering på egna plattformar utan något som skapar medvetenhet om att ni finns och skapar förtroende på sikt.
Sociala medier är ett sätt att skapa innehåll och medvetenhet. Problemet med sociala medier (vilket jag ändå tycker att du ska jobba med på ett eller annat sätt), är att du inte äger innehållet. Så fort någon annan publicerar något av högre värde så försvinner du i algoritmerna. Om du däremot skapar innehåll på din egen sida eller i videoformat så äger du den själv. Med till exempel en blogg så kan du driva trafik till din egen hemsida. Med innehåll som ger värde till läsaren kan du på olika sätt samla e-postadresser som du sen kan ge ännu mer värde till. Allt för att du ska vara den första de tänker på den dagen det är dags att handla.
Det som är bra med content marketing på en egen plattform är att den alltid finns kvar. Skriver du en riktigt bra artikel på hemsidan som rankar bra på google så kommer den driva trafik till din sida över lång tid. Och för varje ny artikel du skriver så blir det bara mer och mer trafik.
Skillnad på marknadsföring och annonsering
Många som hör ordet marknadsföring tänker direkt på traditionell annonsering. Till exempel en skylt längs med vägen eller en annons i en tidning. Vi blir så fullproppade av reklam och annonsering idag att det funkar väldigt dåligt. En annons som bara talar om att ni finns och gör samma sak som alla andra men bättre, kommer inte generera många köp. Det finns inget värde i det och det skapar inget förtroende. Det fyller sin funktion genom att sprida en medvetenhet kring ett varumärke eller produkt men om det i sin tur inte är kopplat till något värde någon annanstans. Då är det lång väg från annons till köp.
Jobba MED företaget och inte bara I det
Vi tjatar mycket om att du som ägare av ett företag ska jobba med företaget och inte bara i det. Just marknadsföring är sådant som du som ägare ska jobba med. Även om du tar hjälp av någon som kan marknadsföring så kan du aldrig stå på sidan av och se på. Det är bara du som vet vad du och ditt företag har för värderingar som ska förmedlas. Det är bara du som sitter på kunskapen om just ditt företag och vad som gör det unikt. Gå inte på idén om att någon på ett magiskt sätt kan skapa affärer åt dig med bara ditt organisationsnummer och fakturaadress som information. Marknadsföring är något som du som ägare måste vara delaktig i.
Du behöver dock inte göra allt själv. Du kan absolut delegera arbetet till någon annan. Gärna någon annan på företaget då som du har tät kontakt med och som också kan företagets värderingar och vision. Sen kan du absolut ta hjälp av externa parter för design, text och bild osv. Men idéer och värde måste komma ifrån företaget.
Vart ska du börja med att lägga tid på marknadsföring?
Det första du ska göra är att bestämma vilket medium du ska satsa på. Text, video eller ljud. Sen ska du börja med att planera och fundera på hur du ska lägga upp marknadsföringen. Det svåraste brukar inte vara att skapa själva innehållet utan att komma på vad det ska innehålla. Att komma på idéer varje vecka till videos eller bloggar kan vara riktigt svårt. Mitt bästa tips till dig är att svara på dina kunder frågor. Brainstorma med din personal (eller din coach) vilka frågor du ofta får. Använd sedan frågorna som innehåll till dina artiklar och videos. En fantastisk resurs när det kommer till detta är They ask you answer av Marcus Sheridan. Där får du mängder av tips på hur du ska tänka kring content marketing.
Om du inte har tid till sånt här, läs vår senaste artikel kring hur du kan frigöra tid. När du väl skapat lite tid och känner att du vill satsa, gör det på content marketing först så att det finns något där när kunderna börjar leta.