Ibland kan det vara svårt att förstå varför det inte går så bra. Det känns som att man jobbar för fullt men resultaten uteblir. Då kan det vara så att du har räknat fel ifrån början och behöver se över din kalkyl. Det är inte bara omsättningen som avgör om du går med vinst eller inte. Det finns flera parametrar som du behöver fundera över och räkna på.
Marginal säger mer än omsättning ibland
Ibland får jag frågan av kunder varför det går så dåligt? Jag har ju sålt för massor under förra månaden men det står ändå att jag gått med förlust. Det känns som att det inte spelar någon roll vad jag gör.
En viktig sak som fattas här är vad vinsten per såld krona blir. Vad har du för marginal på dina produkter? Sen måste vi också veta hur stora de fasta kostnaderna är men inte bara det. Du måste också räkna med den vinst du faktiskt vill ha. Det är där du borde börja.
Profit first
Det finns ett koncept som kallas för Profit first. Det bygger på att man bygger sin plan och sin budget på en förutbestämd vinst. Sen är det vinsten som sätter värdet på önskad omsättning. Låt oss leka med tanken att du vill ha 200 000 i vinst när året är slut. Du vet med dig att du har fasta kostnader inklusive din lön på 1 000 000 kronor. Det betyder alltså att du behöver sälja tillräckligt mycket för att täcka dessa 1 200 000 kronor. Men hur mycket måste du då sälja för?
Marginal vid varuförsäljning
För att veta hur mycket du behöver sälja för så måste du först veta vilken bruttomarginal du har på dina varor. Det kan variera från vara till vara och i detta exempel så tittar vi på helheten. Säg att du köper en vara för 80 kronor och sen säljer du den till kund för 100 kronor. Då har du alltså en bruttomarginal på 20%. Säljer du då för en miljon så har du en bruttovinst på 200 000 kronor.
Detta är viktigt att bära med sig när man står i sin butik eller är ute på fält. När kunder ber om rabatt eller du själv kanske ger rabatt för att du vill få igenom affären. Tänk på att en rabatt på 10% på denna vara som kostar 100 kronor för kunden kommer äta upp nästan hälften av din marginal. Istället för att tjäna 20 kronor på denna vara tjänar du bara 10 kronor istället.
Därför är det också viktigt att du har koll på marginalen på varje vara separat för att veta vart och hur mycket du faktiskt kan ge i rabatt utan att du gör förlust.
Ett räkneexempel
Så om vi fortsätter med exemplet ovan. Du har en vinst på 200 000 och fasta kostnader på 1 000 000 kronor. Sen har du alltså en marginal på 20%. Det betyder att du skulle behöva sälja för hela 6 000 000 kronor för att du ska kunna täcka dina fasta kostnader inklusive din lön och även få en vinst på slutet.
Det här är ett väldigt bra sätt att räkna på om en affär är genomförbar eller inte. I detta exempel så kanske du inser att du ensam inte kommer kunna sälja för 6 miljoner kronor. Du kommer behöva anställa fler personer vilket medför mer fasta kostnader osv.
Här gäller det bara att fortsätta räkna tills kalkylen går ihop. Sen gäller det att se om det är praktiskt genomförbart. Du kanske behöver minska ditt löneanspråk. Eller så måste du minska din vinst eller kapa kostnader.
Se till att göra en kalkyl
Om du inte redan har en kalkyl över detta så se till att göra en sån. Börja med vinsten, lägg på dina fasta kostnader och ta den totala massan och dividera med din marginal i procent så får du fram din totala försäljning. Säljer du bara dig själv så kan du helt enkelt bara ta vinsten plus din lön och dina eventuella fasta kostnader så ar du din försäljning. Men glöm inte bort att räkna med vinsten också. Det är ju därför vi driver företag eller hur?
Vill du ha hjälp att räkna på din affärsidé?
Om du tycker det här är svårt eller om du helt enkelt inte har tiden så kan du be om hjälp. Fråga din redovisningskonsult om hjälp eller kontakta en fristående konsult. Vi hjälper dig gärna att räkna på din framtida dröm. För att snacka med oss så klicka på boka samtal längst upp till höger så hör vi av oss till dig med ett kostnadsförslag.